Primator Weizenbier, czyli (nie)najlepsze piwo na świecie

Primator Weizenbier 1Kilka dni temu ogłoszono wyniki konkursu World’s Best Beer 2013. Ku zaskoczeniu większości piwoszy w Polsce, główna nagroda przypadła dla piwa pszenicznego, które powstaje za południową granicą naszego kraju. Mowa tu o weizenie z browaru Náchod. Decyzja wydaje się co najmniej zaskakująca, dlatego szybko postanowiłem sprawdzić formę tego napitku. Czy rzeczywiście jest to tak znakomite piwo? Zapraszam do lektury!!!

World’s Best Beer 2013 uchodzi za, albo nawet jest jednym z najważniejszych konkursów piwnych na świecie. Plebiscyt ten jest dosyć złożony i lekko skomplikowany. Droga jaką musi przebyć dane piwo do zwycięstwa jest trochę zawiła, więc nie ma co się nad tym rozwodzić. W skrócie wychodzi tak, że najlepsza pozycja zdobyła złoto w kategorii: najlepsze piwo pszeniczne, najlepszy hefeweizen, najlepszy hefeweizen w Europie. Wszystko to finalnie po to, aby zostać ogłoszonym najlepszym piwem na świecie. Przynajmniej jakoś tak powinno to wyglądać, ale nie wiem, czy sam się w tym nie pogubiłem. Ogólnie rzecz biorąc, Primator Weizenbier jest bardzo popularnym i łatwo dostępnym piwem. Napotkanie go w sklepie, który wychodzi choć trochę poza koncernową ofertę nie jest niczym trudnym. Dodając do tego przystępną jak na ten styl cenę, możemy podejrzewać, że większość z nas pewnie nie raz go próbowała. Pytanie tylko, czy można było pomyśleć o tej pozycji jako najlepszej z najlepszych? Szczerze mówiąc to mocno w to wątpię. Osobiście jakoś nigdy nie rozpływałem się nad tym piwem. Dobre, zgodne ze stylem, ale, czy aż tak zniewalające? Dlatego patrząc na wyniki WBB 2013 na myśl przychodzą mi wyniki naszych rodzimych Chmielaków.  No, ale nie ma co się z tym kłócić. Sprawdzę i przekonam się, czy jest tak bosko jak ma być. Parametry Primator Weizenbier to: 5% alkoholu i ekstrakt na nieznanym poziomie. Etykieta to standard dla wszystkich piw z Náchodu. Oszczędna, skromna, ale z klasą.Primator Weizenbier 2Otwieram i przelewam do szklanki. Piana okazuje się średnia, drobnoziarnista i nietrwała, ale była obecna do końca w postaci jedno centymetrowego kożucha. Kolor to mętny, pomarańczowo-brzoskwiniowy odcień.Primator Weizenbier 3Najlepszy? Zapach jest mocno intensywny. Odnajdziemy w nim głównie banany, goździki i trochę chleba. W smaku na słodowej podstawie dominują banany, które są dopełniane przez goździki. W tle obecna kwaskowatość i brzoskwinie. Na finiszu subtelna goryczka o delikatnie drożdżowo-chlebowym posmaku. Całość orzeźwiająca i lekka. Wysycenie na wysokim poziomie.

Podsumowując, Primator Weizenbier to bardzo dobry przedstawiciel stylu jaki reprezentuje. Profil smakowy jest dopracowany w każdym aspekcie i zapewne bije na głowę wielu swoich niemieckich konkurentów. Jednak według mnie jest to trochę za mało, aby ogłosić je najlepszym piwem na świecie. Z miejsca można wymienić dziesięć innych opcji, które przewyższają tę pszenicę pod wieloma względami. Zresztą w kategorii weizenów też znajdzie się kilka smaczniejszych propozycji.

Piwo do nabycia w sklepie Rodzinka-Bis w Warszawie, na ul. Pejzażowej 2 lok.U-2!!

20 thoughts on “Primator Weizenbier, czyli (nie)najlepsze piwo na świecie

  1. Zawsze myślałem, że takie konkursy wygrywają piwa limitowane do dziesięciu butelek, uwarzone przez tybetańską faunę w jakiejś jaskini. Tutaj takie zaskoczenie. Tak na serio, nie mogę uwierzyć, że piwo tak łatwo dostępne i tak tanie jest najlepszym piwem na świecie. Żenada i tyle. Słyszałem, że Amber właśnie podrasowuje swojego Pszeniczniaka i szykuje ofensywę na 2014.

    • Tego się nie da „podrasować”!
      Trzeba zacząć od nowa…
      Tak poważnie, to wychodzi na to, że w takich konkursach wygrywają piwa poprawne w 100%, bez odrobiny „szaleństwa” Primator takie piwa warzy. Myślę, że Stout czy EPA też mają szansę przy tych założeniach. Ja z całego serca Im gratuluję, bo już wiele razy mnie ratowali na „piwnych pustyniach”. Wystarczy tylko znaleźć Leclerca…

      • I tak by można długo…
        Mi na przykład smakuje dziwotwór o nazwie Edelweiss. Na pewno żadnego konkursu toto nie wygra i obiektywnie jest to dość dziwna (delikatnie mówiąc) pszenica, ale ja ją lubię. Piszę to dlatego, żeby podkreślić, że gusta to co innego a dla potrzeb konkursów trzeba ustanowić obiektywne kryteria . Dlatego wynikami takowych ja się nie podniecam. Zawsze wygra „mocna średnia”. I dlaczego „Best Beer of The World” została akurat pszenica? Akurat tak jakoś wyszło.. Może i fajnie, że nie RIS, przynajmniej jest o czy dyskurować🙂

    • To kwestia gustu. Mnie od lat najbardziej smakuje Primator… Nie dziwię się, że to piwo wygrało. Jakieś 5-7 lat temu rozmawiałem z Czechami o tym, że jest to najlepsze piwo świata….

  2. taaak, dokladnie, nie wygralo zadne polskie piwo to juz czesi musieli inwestowac w medal, oj zalosnie z Wami, zalosnie. Nie lubie pszenicy, ale primator warzy dobre piwa i to dosyc dlugo na wysokim poziomie. Zamiast pogratulowac to tylko minusy wyszukiwac. Myslalem ze to jest domena Czechow, o dziwo, polacy wiecej marudza, brawo bracia polacy!

  3. Przyznam, że po przeczytaniu artykułu napaliłem się na to piwo. „Coś w stylu Paulanera (na którego teraz choruje), ale od naszych południowych sąsiadów?” brzmi smacznie🙂 Jutro lecę to tego sklepu „rodzinka” i kupuje nie zależnie od kosztów🙂

  4. Ja tam może i na piwach za bardzo się nie znam, ale jestem fanem pszenicznych🙂 i z niejednego kotła już piłem🙂 Zapoznałem się również, jak tylko była okazja, nie wiedząc, że jakieś tam nagrody zdobyło. Jak dla mnie jest pyszne🙂

  5. Od 10 lat co miesiąc udaję się do Czech specjalnie po to piwo. Dla mnie od dawna było to najlepsze piwo świata…

    • Zgadza się ja je pije od 8 lat i też jadę SPECJALNIE do Czech ! Nie chcę już pis wodnistych piwa z PL reklamowanych jako najlepsze i niby pite i eKsportowane na cały swiat jak np T…ie. To obłuda i TYLKO reklama ! Ja piłem oryginalne Weizenbier w Deutschland na Bayern i porównałem Primatora Weizen z Niemieckim Weizen otwierajac oba naraz i pijąc na zmiane. Nie ma żadnej różnicy ! Niemieckie w naszych sklepach kosztuja ok 6 zł, a Czeskie Weizen kosztuje mnie 3 zł !!! Pije TYLKO CZESKI PRIMATOR WEIZEN !!! Wypociny autora o smaku to jego SUBIEKTYWNA ocena i tylko TYLE ! Mi nie smakuje np T…ie a inny sie nim zachwyca. Nagroda Primator Weizen sie NALEZAŁA bo to wysmienite piwo nie tylko że oryginalne ( Browar PRIMATOR wytwarza 14 rodz. piw !!! ) NASZE NAJWIEKSZE BROWARY tylko ok 4 – 5 gat. Nagroda nie musi być przyzanwana zawsze i tylko nawiększym browarom !!! Zgadzam się z otrzymaną nagrodą dla Primator-a Weizen !!! Smaczengo dla smakoszy Weizenbier Primator ! Przy okazji prubowałem PL piwa pszeniczne i … TRAGEDIA !! nie da się pić to rozcieńczone weizen chyba wodą !? Nigdy więcej polskiego weizen !!!

Skomentuj

